
Schepen De Ridder licht de belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde reglementen toe:
Er zijn voortaan aparte reglementen voor vaste en voor losse groepen.
De categorieën worden vanaf nu bepaald op basis van het aantal gekostumeerde deelnemers. Ook de maximale afmetingen van wagens worden beter afgestemd op de groepscategorie. Beide aanpassingen moeten zorgen voor een compactere stoet, met voldoende ruimte voor elke deelnemer.
Er is verplicht onderhoud aan mechanieken en voertuigen om defecten te voorkomen. Bij herhaaldelijke problemen zal men correct onderhoud moeten kunnen aantonen. Tevens mag men hulp bij defecten voortaan ook niet meer weigeren. Dit moet de befaamde gaten in de stoet tegengaan.
Inzake veiligheid ligt de maximum snelheid van de wagens voortaan op 10km/u en werd het maximale geluidsniveau verlaagd. Chauffeurs kunnen ook gecontroleerd worden om na te gaan of men nuchter rijdt. Een volksfeest kan immers pas een volksfeest zijn als de veiligheid voor alle deelnemers gegarandeerd is.
Om de kwaliteit van de stoet op lange termijn te garanderen, komt er een systeem van kwaliteitsbewaking: groepen die herhaaldelijk onderaan het klassement eindigen, kunnen hun vaste deelname verliezen. Dat klinkt streng, maar het opent net de deur voor nieuwe talenten die al jaren wachten op een plaats. Zo stimuleren we vernieuwing, creativiteit en een gezonde dynamiek tussen de groepen.
Er zijn ook een aantal administratieve bepalingen ingevoerd om de voorbereiding en organisatie van de stoet vlotter te laten verlopen.
Om voor alle groepen een gelijk speelveld in de competitie mogelijk te maken, wordt dit allemaal afgedwongen met een transparant sanctiesysteem, dat er is gekomen op vraag van de groepen zelf. Niet als beperking, maar als waarborg voor een eerlijke en veilige stoet waar verantwoordelijkheid en feestplezier hand in hand gaan.
De reglementen zijn echter niet de enige manier om een vlottere stoet mogelijk te maken, volgens schepen De Ridder: “Naast de reglementen evalueren we ook het parcours. We zijn in overleg met AWV om tot een beter traject te komen dat een vlottere doorstroming mogelijk maakt.”
Schepen De Ridder licht verder het belang van deze wijzigingen toe:
“Onze stoet is hét uithangbord van ons volksfeest, Aalst Carnaval. Het is belangrijk om er over te waken dat deze ten alle tijden op een vlotte, kwaliteitsvolle en veilige manier kan verlopen. Vorig jaar heeft de stoet helaas te lang geduurd. Groepen aan het einde van de stoet hebben zo hun creaties, waar ze maanden aan gewerkt hebben, niet aan het zo talrijk opgekomen publiek kunnen laten zien. Ook het publiek verdient het alle groepen binnen een redelijke tijdsspanne te kunnen bewonderen.”
Stad Aalst hoopt op deze manier ook van Carnaval 2026 een geslaagde editie te maken. Schepen De Ridder besluit: “We kunnen alleen maar hopen dat Carnaval 2026 even succesvol mag zijn als de vorige editie, maar dan met een vlottere stoet. Afspraak daarvoor op zondag 15 februari 2026. Maar nu werken we eerst toe naar een alweer geslaagde Prinsenverkiezing op 18 oktober met 3 sterke kandidaten!”
De nieuwe stoetreglementen kan je hier nalezen: https://www.aalstcarnaval.be/praktisch/reglementenwetten/globaal-stoetreglement/
Recent nieuws
Nieuwe stoetreglementen moeten zorgen voor vlottere carnavalsstoet in 2026
Carnaval 2025 was een echte topeditie. Met meer dan 110.000 toeschouwers tijdens de zondagsstoet, meer dan 200.000 feestvierders over de hele driedaagse en meer dan 5.000 deelnemers aan de Voil Jeanettenstoet, sneuvelden meerdere records. Helaas sneuvelde er ook nog een ander record: dat van de langste zondagsstoet. Schepen van Evenementen Matthias De Ridder (N-VA) grijpt dan ook in: “De voorbije jaren liep de stoet steeds vaker uit, waardoor de totale duur te lang werd voor zowel deelnemers als toeschouwers. Met deze nieuwe versie van het reglement willen we opnieuw balans brengen: ruimte geven aan creativiteit en humor, maar tegelijk zorgen voor een stoet die aangenamer, overzichtelijker en vlotter verloopt.”